Budowa domu czy remont mieszkania to zwykle skomplikowane przedsięwzięcia. Wcale nie znaczy to, że muszą wiązać się ze stresem, stratą czasu i dużą ilością odpadów, z którymi nie wiadomo co zrobić. Jak przygotować się do remontu, żeby skończyć go szybko, terminowo i zgodnie z założeniami?

Zaplanuj koszty i czas pracy

Jeszcze zanim rozpoczną się prace, warto mieć przygotowany plan całej inwestycji. Trzeba w nim uwzględnić przede wszystkim:

  • Budżet – określ wcześniej, ile zamierzasz wydać i dobrze podziel koszty na kluczowe kategorie, takie jak koszt materiałów, koszt robocizny, koszt elementów dodatkowych (np. folii, taśm, narzędzi), a także cenę sprzątania i wywozu odpadów.
  • Harmonogram – określ wcześniej czas, w jakim zamierzasz wykonać remont. Pamiętaj przy tym, że prace trzeba przeprowadzić w odpowiedniej kolejności, niektóre z nich wymagają więcej czasu (np. wylewka podłogowa musi schnąć nawet tydzień).

Praktyka pokazuje, że koszty remontu są zwykle wyższe od zakładanych o około 10-15%. Warto uwzględnić to w swoich planach. Podobnie wydłuża się czas remontu. Mają na to wpływ różne niespodziewane sytuacje (np. awarie, uszkodzenia), dostępność ekip remontowo-budowlanych, czy opóźnienia w dostawie materiałów. Kluczowe jest zatem zaplanowanie i ułożenie w kolejności wszystkich elementów, nawet tych pozornie błahych, takich jak zakup akcesoriów ochronnych.

Zaplanuj, co zrobisz z odpadami

Nawet niewielki remont, ograniczający się do jednego pomieszczenia, generuje zwykle wiele odpadów, których nie można tak po prostu wyrzucić do przydomowego śmietnika. Takie działanie jest zagrożone wysokimi karami od spółdzielni mieszkaniowej lub firmy zajmującej się wywozem odpadów komunalnych. Dodatkowo za wywożenie śmieci na tereny do tego nieprzeznaczone grozi nawet odpowiedzialność karna (zwłaszcza wtedy, gdy zagrażają one środowisku naturalnemu). Odpady budowlane i gabarytowe muszą być przechowywanie i utylizowane według określonych procedur. Dzięki temu możliwy jest ich recykling oraz utylizacja szkodliwych materiałów w sposób bezpieczny dla środowiska naturalnego.

Co zatem zrobić z odpadami? Najlepszym rozwiązaniem jest wynajęcie kontenera od lokalnej firmy, która zajmuje się wywozem śmieci budowlanych, remontowych i innych tzw. trudnych. 

Wywóz gruzu w Gliwicach – gdzie można zamówić?

Wywóz gruzu w Gliwicach i okolicznych miejscowościach prowadzi firma EKO-LOGIS: https://www.eko-logis.pl/. Z jej usług mogą skorzystać zarówno klienci indywidualni, jak i firmy budowlane, produkcyjne, czy przedsiębiorstwa innego typu. Jaki kontener wybrać? Dla niewielkiego remontu może wystarczyć pojemność 2,5-5 m³. Dla większych przedsięwzięć 10-15 m³, dla rozbudowanych inwestycji natomiast można zamówić kontener o pojemności nawet 35 m³.
Kontener dostosujesz również do typu odpadów. Możesz zamówić pojemnik na gruz budowany (elementy konstrukcji, cegły, pustaki, dachówki) lub odpady zmieszane. W tym drugim możesz umieszczać także inne śmieci powstałe podczas remontu (opakowania, zaprawy, kleje, styropian, a nawet meble). Dzięki temu problem odpadów rozwiązuje się praktycznie sam. Podstawienie kontenera można zamówić jednym mailem lub telefonem. Pojemnik dostarczany jest zwykle jeszcze w ten sam dzień, a odbierany od razu po zapełnieniu.